Izomszövet mikroszkópos vizsgálata

Ezen a metszeten egy vázizomszövet keresztmetszetét vizsgáltam. A mikroszkópos felvételeken jól látszódnak a megfestett sejtmagok. A vázizmot felépítő izomsejtek többmagvas óriássejtek, amelyek miofilamentumokból épülnek fel, stilizált rajzon ilyen a felépítésük:

The skeletal muscle fiber - Stock Illustration [12164725] - PIXTA

A sejtmagok az izomrost szélére szorulnak, a rostot nagy rendezettségű izomfonalak kötege adja ki. A mikroszkópos felvételen jól látszódnak az elkülönülő izomrostok, a rostok szélére szoruló sejtmagok és a rostok finom szemcsézettsége, ami az izomfonalakból való felépülésre enged következtetni. A következő képek saját felvételek:

Az izomszövet vérellátása kiemelkedően jó, hiszen munkájának végzéséhez és az ahhoz szükséges energia termeléséhez nagy mennyiségű oxigén szükséges. A metszetben kutakodva rögtön három hajszáleret is találtam. A hajszálereket vékony, egyrétegű laphám (epitélium) borítja, amelyek lehetővé teszik a légzési gázok könnyű és gyors kicserélődését a szöveti környezetben. A laphám elnyújtott sejtmagjai a felvételeken nagyon szépen látszódnak:

A felvétel közepén az ovális alakú metszet a hajszálér keresztmetszete, a szélén az epitéliummal, körülötte pedig az izomszövet található.

Eleinte nem voltam biztos benne, hogy hajszálérről beszélhetünk, de a metszeten ránagyítva apró, fánk alakú, sejtmag nélküli részleteket vettem észre, amelyek arra engedtek következtetni, hogy vörösvértesteket látok. Mindhárom hajszálér területén találtam vörösvértesteket:

(Az utolsó hajszáleret a metszet szélén találtam, amely a preparátum készítése közben valószínűleg sérült és kettészakadt.)

Hinterlasse einen Kommentar

Erstelle eine Website wie diese mit WordPress.com
Jetzt starten