Tippek és trükkök az írásbeli érettségire való felkészüléshez

Tudom, hogy rengeteg hasonló blog- és vlogtartalom elérhető arról, hogyan vizsgázz sikeresen, hogyan készülj fel sikeresen ésatöbbi. Ez a bejegyzés a saját felkészülési periódusomon keresztül fogja bemutatni a (remélhetőleg, de számomra mindenképpen) optimális felkészülés mikéntjét, pontokba szedve.

1. Készíts időtervet

Nagyon fontos, hogy ne amolyan hűbelebalázsként néha belekapj az anyagba itt, másnap ott, aztán fél hétig rá se nézz. Oszd be a rendelkezésedre álló idődet, napra-hétre (akár órára) pontosan, hogy biztosan minden anyagrészt megfelelő mélységben be tudj gyakorolni. Ez az önállóság nagyon fontos lesz az egyetemi életed során is, hiszen itt már nem lesznek mögötted a tanárok, akik a s.gged alá teszik az órarendet, mindent (igen, a vizsgaidőszakodat is) neked kell összeorganizálnod.

Az én felkészülési periódusom (kb. egy év) így nézett ki:
(különböző ismétlési, illetve tanulási folyamatokra osztottam a felkészülést)

adott anyagrész első átvétele,
első jegyzet megírása,
elméleti blogbejegyzés megszerkesztése,
gyakorlófeladatok témakörönként
összefoglaló jegyzetlapok
szerkesztése
érettségi feladatlapok gyakorlásaismétlés Anki-kártyákkal
májusX
júniusX
júliusX
augusztusX
szeptemberX
októberXXX
novemberXXX
decemberXXX (feladatokat kihagyva)X
januárXXX (feladatokat kihagyva)X
februárXXX
márciusXXX
áprilisXX
fontos volt, hogy a vizsga előtt legalább 2 hónappal befejezzem, hogy maradjon pufferidő az ismétléshezfontos rálátást biztosított az első elméleti felkészülés után, a vizsga előtt egy hónappal fejeztem bea végső hajrában minden témakört fitten tartott és felkészített a konkrét feladattípusokra (pl. esszéírás)az összes témakört frissen tartja, illetve a témakörök célzott gyakorlása

Az utolsó hónapban a kizárólagos ismétlési fázisban minden nap megoldottam egy feladatsort, valamint minden nap átolvastam egy jegyzetlapot egy témakörben, illetve átnéztem a hozzá tartozó anki-kártyákat.

2. Ha nem tudod tartani magad az időtervhez, kalibrálj!

Nem katasztrófa, ha kicsúszol. Ilyenkor mérlegelj: nagyobb csúszás esetén inkább told a vizsgát egy fél évvel. Ez érett felnőtt döntés, nem a kudarc jele; még nem vagyok kész rá. Pár nap, pár hét csúszás viszont nem katasztrófa, tapasztalat alapján más – könnyebb – anyagrészeknél behozza magát az ember.

3. Gyakorolj, gyakorolj, gyakorolj!

Infographic: How Many Times Should You Try Before Success? | BizAngel  Network - Business Angel Network

Ne elégedj meg csak az elméleti anyag átnézésével, gyakorold a feladatokat! Nagy áldás, hogy az érettségi felkészítő anyagok, illetve a régi feladatsorok mind nagyon jól ki vannak dolgozva és elérhetőek, az egyetemi vizsgákra való készülés teljesen más lesz. Használd ki, hogy ismered a feladattípusokat, és rendelkezésedre áll egy csomó: a vizsgastresszre jó hatással lesz, ha ismert feladatok előtt állsz és nem ott ér a sokk, hogy tejóég, ehhez meg hogy kezdjek hozzá?

4. Az esszéfeladatokat is!

Külön pontba szedtem, mert szerintem külön szót érdemel. Az esszéfeladatok írását én két módszerrel gyakoroltam: a felkészülési szakaszban egy esszéfeladatos könyvből átolvastam az adott témakörnél lehetséges esszéfeladatokra való kidolgozott választ, így már szoktam a kidolgozás módját, nyelvezetét, tagoltságát. Az ismétlési szakaszban kezdtem minden érettségi feladatsorban esszéfeladatokat is írni. Ne hagyd ki őket a feladatsorok végén, pár (4-5) megírása után biztosabb leszel a dolgodban, hogyan fogalmazz, tagolj.

5. Ne lankadj!

Quién es Beppo? – Grupo Teatreros

Egy év (attól függően, te milyen időbeosztással dolgozol) borzalmasan hosszú idő, és látszólag a sok munkának csomó ideig nincs gyümölcse. A sok kicsi sokra megy alapon, minden nap tedd hozzá azt, amit aznapra beterveztél, hidd el, a végén összeáll a tudás a fejedben és a jó teljesítmény! Egyik kedvenc mesém, a Momo képe az utcaseprő Beppo módszeréről gyerekkoromban a munkamorálom alapját határozta meg, és ide is beilleszteném: Beppo a hosszú utcák seprése közben nem néz fel milliószor és mérlegeli, milyen messze van még az utca vége, csak a csizmája elé néz és seper egyet jobbra – egyet balra – egyet jobbra – egyet balra, és mire feleszmél az utca végére is ért. Ha a kis részfeladatokra koncentrálsz ahelyett, hogy azon hisztizel, milyen messze még a vége, egyrészt jobban fogod élvezni a folyamatot, másrészt sokkal gyorsabban jön el a vége is 🙂

6. Ne csapd be magad!

1 Step to Success is Failure! | by Ray Binkowski | Medium

Az előző ponthoz kapcsolódóan ne próbáld meg a folyamatokat sürgetni! Ne próbálj pl. idő előtt komplex feladatsorokat megoldani, mert nem fog menni! Hagyj időt magadnak az elmélet megértéséhez, mert nem fognak menni a feladatok, ha rögtön azzal kezded! Türelem, rózsát terem (jujj de utáltam mindig is ezt a mondást, de tényleg)

7. A véghajrában

Hagyj magadnak időt! Nem jutottál az ismétlés végére, úgy, ahogy tervezted? Nem baj, ilyenkor a legfontosabb, hogy nyugodt és kiegyensúlyozott maradj. Úgyis lesznek anyagrészek, amiket pont a vizsga előtt ismételsz és frissebben meglesz, meg olyanok amiket régebben vettél át és már annyira nincs meg. Nem érdemes ide-oda kapkodni, inkább nézd át nyugodtan és elmélyülten azt, amire van időd.

8. Alvás

Aki sportversenyekre készül, tudja miről beszélek: a hosszútávfutók az edzést a verseny előtti hétig maximumon pörgetik, majd a verseny előtti héten szinte csak pihennek. Cél az izmok regenerálódása, hogy a nagy napon a maxot ki tudják pörgetni magukból. Így készülj a vizsgára is. Itt a pihentetni való „izmod“ a kis agyacskád. Az utolsó 2-3 napban légyszi pihenj. Aludj eleget, egyél kiegyensúlyozottan, igyál eleget és NE TANULJ! Hidd el, amit eddig megtanultál, nem ezalatt a pár nap alatt felejted el.

9. Készülj a vizsgára

Tollak -

Vigyél magaddal (toll, számológép, stb-n túl) mindenképpen vizet. Eleget. A vizsga 3 óráig tart (bár nem értem miért, valószínűleg, hogy a vizsgadrukk ne tetéződjön az időnyomással), ami hosszú idő. Vigyél magaddal még szőlőcukrot is, ha a biokémia illetve emésztés résznél odafigyeltél, tudhatod, hogy az egyszerű cukornak nincs szüksége lebontásra, gyorsan felszívódik és az agy csak cukrot használ munkája során. Ja, mindenképpen vigyél magaddal több tollat is, én négyet szoktam: egy elveszik, egyet kölcsönkérnek, egy kiszárad és még mindig marad egy. Vigyél olyan tollat, amivel szívesen (és szépen, a javítótanár megköszöni) írsz.

10. és utolsó tippem: nézd át a vizsgafeladatsort!

Mielőtt nekiugrasz habzó szájjal a feladatsornak, először lapozd át. Így egyrészt tudod, hogy mi vár rád és hol lesznek a gyenge pontjaid. Másrészt nyersz magadnak egy kis időd és lenyugszol az első izgalom után, illetve kondicionálod magad a feladatra való koncentrálásra is. A feladatokat nem feltétlenül szükséges sorrendben megoldanod. Ha szeretnéd – nekem ez a taktika jött be -, előbb oldd meg a számodra könnyebbeket és told a végére a nehezebbeket, ezeken pedig nyugodtan gondolkozz el hosszabban anélkül, hogy a tudatalattidban ott lenne, hogy tejóég még a többi feladattal is kell foglalkoznom. Ezen kívül ha a könnyűekkel kezded, megadja a vizsga elején azt az alapérzért, hogy tökjó ez megy. Az átolvasásnál mindenképp nézd meg a két esszétémát is. Én nem szoktam már itt dönteni, hogy melyiket írom meg, hanem előbb megoldom a feladatsort és közben rágom magamban az esszétémákat, mire a feladatsor végére érek, általában már meg is született a döntés. Az első átolvasás hasznos mellékhatása – ami velem sok vizsgán előfordult már, azóta nem kezdek vizsgát átolvasás nélkül -, hogy ha rögtön oldani kezded a feladatokat és úgy lapozol a következőre, hogy nem tudod mi vár, nagyon megnöveli a vizsgastesszt. Nem egyszer kaptam akut szívdobogást egy vizsgafeladat láttán, mert a stressz hatására nem olvastam el rendesen / nem értelmeztem rendesen és azt hittem, nem fogom tudni megoldani a feladatot, illetve nagyobb valószínűséggel is értelmeztem félre a feladatok leírását.

12 Things Successful People Do Differently | Inspirational quotes, Words,  Inspirational words

Mindenkinek nagyon sok sikert (NEM szerencsét) kívánok a felkészülési időben és egy jól összeállított feladatsort!

Hinterlasse einen Kommentar

Erstelle eine Website wie diese mit WordPress.com
Jetzt starten