4.8.6. Az emberi magatartás biológiai-pszichológiai alapjai

Az emberi viselkedés alapjai

  • Viselkedés: az ember látható és hosszabb ideig észlelhető megnyilvánulásainak jellemzése
  • Evolúciós: emberi gének az evolúció termékei à az ember környezethez való alkalmazkodásának eredményei
    • Az evolúció során az ember társadalmi lénnyé vált
  • Ökológiai: az együttműködő egyedek kis csoportjaiként éltek az első emberek
  • Kulturális: az egyedek viselkedését nagyban befolyásolják és eltérővé teszik kulturális hagyománaik
    • Monogámia – többnejűség
    • Gesztusok
    • Vallási szokások
    • Öltözködés
    • Munkamegosztás
    • Szocializáció: az ember tanulás során társadalmi lénnyé válik

Öröklött elemek

Hogyan fél az agyunk? Félelem és jutalmazás az agyban 1/3 | National  Geographic
  • Az emberi viselkedés evolúciós, kulturális alapjai
    • Az öröklött magatartási elemek hátterében feltétlen reflexek is állnak, pl
      • Bőreredetű védekező reflexek
      • Izomeredetű testtartási reflexek
      • Szemhéjzáró reflex
      • Táplálkozással kapcsolatos elválasztási, motorikus reflexek
      • Szopó reflex
    • Mimika: érzelmeket kísérő arckifejezések (öröklött)
      • Figyelmeztető hatás (undor, düh)
      • Tájékoztató, tevékenységet összehangoló szerep (öröm, félelem)
      • Agresszió megnyilvánulása (fenyegető testtartás, dühös arckifejezés)
      • Agresszió kivédésére irányuló mozgásmintázatok (szemkontaktus kerülése, elfordulás)
    • Erős szociális vonzódás a fajtársakhoz
      • A csoportképződés alapja
      • Ember: egyetlen olyan állat, amely csoportjáért életét is hajlandó feláldozni, tekintet nélkül a szaporodási sikerben megnyilvánuló veszteségeire
      • Csoportszelekció: olyan mechanizmusok, amelyek csökkentik a csoport tagjai viselkedési különbségeit, de egyben növelik a csoportok közötti különbségeket
20 részes televíziósorozat a cigány kultúráról
Youtube playlist a magyar néphagyományokról
Youtube playlist a zsidó szokásokról
ČO JE TO KULTÚRA? - New Model Radio
  • Kulturális hagyományok
      • Kultúra: ismeretek, értékek, reflexek, viselkedési modellek és sémák, szokások és hiedelmek, amelyeket az egyén az őt felnevelő közegben, a szocializáció során megfigyelhető / észrevétlen módon elsajátít
        • Vallási szokások
        • Hagyomány
        • Morál, etika, gondolkodásmód
        • Társadalmi sajátságok
        • Külsőségek
        • Nevelés
        • Munkamegosztás
    • Szocializáció: a különféle tanulási folyamatok során az egyén társadalmi lénnyé válik

Tanult elemek

1913_pavlov_kutyaja_ivan_pavlov_es_a_felteteles_reflex_kuttasahoz_hasznalt_kutya_szentpetervar.jpeg
Pavlov, kutatócsoportja és az (egyik) kutyája
  • A tanulást megalapozó megismerési kognitív folyamatok
    • Érzékelés: a külvilág ingereinek felfogása az érzékszerveink, ill. receptorsejtjeink segítségével
      • A megismerés első lépcsőfoka
      • Fény: adekvát inger -> fényérzet kialakulása
    • Észlelés: felismerjük, tudatunkba emeljük, jelentéssel ruházzuk fel a környezeti ingerekből érkező érzékleteket
      • Befolyásolja:
        • Előzetes tapasztalatok
        • Pillanatnyi hangulat, szükségletek
        • Érdeklődés
        • Kultúra
      • Szubjektív, személyes jellegű
    • Figyelem: ingerek közötti szelektálás
      • Kiemeli, pontosabbá, élesebbé teszi észlelésünket
    • Képzelet: a valóság elemeinek gondolati kombinálásaként olyan új képeket alkot, amelyek ilyen formában a valóságban nem léteznek
      • A valóságot veszi alapul, hozzájárul új összefüggések felfedezéséhez
    • Gondolkodás: az ingerek reprezentációin hajtunk végre műveleteket
      • Reprezentáció: a világ belső leképezése, szubjektív megjelenítése
      • A gondolkodás szimbolikus tevékenység, melynek során valami nem jelenlévőnek szimbólumokkal történő helyettesítése, belső megjelenítése zajlik
      • Formái
        • Képi
        • Nyelvi
        • Mozgásos
Tanult magatartás by kata csörgő on Prezi Next
  • Tanulás: a gyakorlás és/vagy tapasztalatszerzés következtében bekövetkező viszonylag állandó viselkedésváltozás
    • Folyamat, melynek során a memória változása kialakulnak
    • A környezethez való rugalmas alkamazkodás kialakulásának elengedhetetlen feltétele
    • Formái
      • Habituáció: az alany megszokja egy adott közömbös inger gyakori jelenlétét és nem válaszol rá
        • Feladata, hogy az alany számára megkülönböztesse az újat és a már ismerőst
        • Pl. falióra ketyegése
      • Szenzitizáció (érzékenyítés): az ismételt ingerek hatására egyre érzékenyebbé válik az alany
        • Fontos, erős ingerek -> szenzitizáció
        • Gyenge, közömbös ingerek -> habituáció
      • Imprinting (bevésődés): csak bizonyos életkorra jellemző, egész életre szól
        • Kritikus időszak
        • Anya-gyarekköződés
        • Beszédtanulás, nyelvi képesség elsajátítása
        • Járástanulás
A kondicionálás - A kölyökkutya
  • Kondicionálás (társítás): két, egymástól független az alanyra ható esemény meghatározott időbeli viszonyba kerül àa két esemény közötti időbeli kapcsolat felismerése
        • Klasszikus kondicionálás (I. típusú feltételes reflex): bizonyos félelmek kialakulása
          • Feltételes reflex: egy, az alany számára közömbös (feltételes) inger a megerősítés során társul egy, az alany számára feltétlen reflexet kiváltó, nem közömbös (feltétlen) ingerrel
          • A feltételes inger önmagában kiváltja később a feltételes választ
          • Fájdalmas inger -> vérnyomás-növekedés, szívfrekvencia-fokozódás
          • Pl. fájdalmas orvosi beavatkozások előtt is vérnyomásemelkedés
        • Operáns kondicionálás: oktatás, gyereknevelés
          • Operáns, vezérlő tanulás: próba-szerencse tanulás
          • A motiváló / demotiváló esemény az alany valamilyen spontán reakcióját követi
          • Pl. a gyerek kezdetben sokoldalú, spontán viselkedéséből a szülők csak néhányat erősítenek meg, ezek fennmaradnak, a meg nem erősített viselkedések elhalványulnak
          • Rászokás: pszichoaktív szerek fogyasztása azért válhat szokássá, mert pozitív megerősítő hatásúak
            • Kedvező hatás a közérzetre
            • Kellemes érzelmi állapot
            • Hátterében a limbikus rendszer jutalmazási központjában dopamin felszabadulása áll
          • Függőség: amint a dopamin csökken, motiváció -> jutalomkeresés
          • Leszokás: olyan hatóanyag szedése, amelynek önálló hatása nincs, de droggal együtt alkalmazva rossz közérzetet okoz
Operáns kondicionálás
  • Komplex tanulás:
          • A környezetről egy mentális térkép kialakítása
          • Egy stratégia alkalmazása egy probléma megoldása során
          • Kulcsa: a világ egyes vonatkozásainak mentális reprezentációja, a mentális reprezentációkon műveleteket végrehajtani
          • Belátásos tanulás: problémafeladatok megoldása úgy, hogy a megoldás elemeit előre, mentálisan illesztik össze, nem a tapasztalaton vagy véletlenszerű próbálgatáson alapszuk
          • Szociális tanulás: a viselkedésváltozás társas kölcsönhatások következtében alakul ki (szocializáció folyamatában)
            • Utánzás
            • Modellkövetés
            • Azonosulás
            • Belsővé tétel
            • Eszköze a nyelv
              • Megállapodáson alapuló jelrendszer, az emberi kommunikáció alapja
              • Jel: önmagán túlmutató, érzékszervekkel fölfogható tárgy vagy jelenség
              • Megjelenési formái: beszéd, írás jelelés
              • Beszéd: hangok útján közölt emberi információátvitel
              • Beszédmozgató központ: bal agyfélteke homloklebenye
              • Beszédértő központ: baloldali halántéklebeny
              • Az emberi nyelv sajátosságai, mely megkülönbözteti az állati kódrendszerektől
                • Leválasztottság
                • Nyitottság
                • Hagyományozás
                • Kettős mintázottság
Általános pszichológia 1-3. – 2. Tanulás – emlékezés – tudás | Digitális  Tankönyvtár
  • Motiváció: belső késztetés, olyan belső állapot, amely meghatározott célok elérésének irányába mozgatja az alanyokat
    • Emberi szükségletek: hierarchikus rangsor
      • Az egyén először a legfontosabb szükségleteit elégíti ki -> megszűnik motivációs tényező lenni
      • -> az egyén a következő fontos szükséglet kielégítésére törekszik
    • Nagyon erős belső késztetés: biológiai tényezők – éhség, szomjúság, szexuális vágy
  • Tanulás és érzelmek kapcsolata
    • Érzelmek: szubjektív és objektív tényezők összjátékának bonyolult halmazai, amelyeket idegi és hormonális rendszerek irányítanak
    • Az érzelmek és a hangulat szerepet játszanak a környezet értékelésében, módosíthatják az információfeldolgozást
    • Pozitív és negatív érzelmek hatása
      • + gyorsabban hozunk döntéseket
      • – (félelem): beszűkíti a figyelmet, a szorongást keltő ingerre való figyelés
      • Erős érzelmeket kiváltó helyzetek: többször felidézzük, javul a hosszú távú memóriából való felidézhetőség
      • Hangulatunknak megfelelő tartalmakra fogékonyabbak vagyunk àaz aktuális hangulat befolyásolja a figyelmet, észlelést, tanulást, emlékezetet
Pozitív érzelmek hatásaNegatív érzelmek hatása
Gyorsabb döntésLassabb döntés
Kevesebb mérlegelésTöbb mérlegelés
Ingerekre való nyitottságBeszűkült figyelem
Kreativitás nőKreativitás csökken
  • Megközelítés-elkerülés: a külső ingeren kívül egy belső öröklött kép is irányítja a mozgást
    • a belső kép öröklött, de a mozgás kivitelezésének módja nem
    • különböző motívumok: az egyik megközelítésre, a másik menekülésre / elkerülésre késztet
    • pl. csecsemők és emberi arcok
    • Játék: az emberi tevékenység sajátos formája, végigkíséri az ember egész életét
      • Önként, szabadon választott tevékenység, nincs benne kényszer
      • A gyermek alapvető, aktív tevékenysége, cél nélküli, vágykielégítő jelleg
      • Örömforrás
      • Legfontosabb jellemző: önmagáért van
      • Funkció: feszültség átmeneti csökkentése, örömszerző jelleg
      • Szerepe:
        • Személyiség fejlődése
        • Érzelmi, értelmi, szociális fejlődés
        • Világ felfedezése
        • Önmaga lehetősége és korlátai felfedezése
      • A gyermekkori tanulás alapvető eszköze
    • Kíváncsiság:
      • Csak biztonságos környezetben alakul ki
      • Stabil érzelmi kötelék ad alapot a harmonikus személyiségfejlődésre
      • A szorongás akadályokat gördít a világ megismerésére irányuló kíváncsiság kibontakozásának
      • Kíváncsiság, tudásvágy: az új ismeretek megszerzésére irányuló tevékenység pozitív érzelmeket vált ki (megelégedettség) à további ismeretek megszerzésére motivál
    • Unalom: negatív befolyásoló tényező, hatására a kíváncsiság, mint motiváció erejét veszti

Emlékezés

  • Emlékezés: a múltbeli tapasztalatok a tudatunkba visszatükröződnek
    • A tanulás során az idegrendszerben tartós strukturális és funkcionális változások mennek végbe
    • 3 szakasza:
      • Kódolás: a környezet információit alakítjuk át vmilyen jelentéssel bíró egységre
      • Tárolás: a kódolt információt emlékezetünkbe emeljük
      • Előhívás: korábban elraktározott infók felidézése
Információelmélet | Digitális Tankönyvtár
  • Emlékezeti tár: a tárolás időtartalma szerint
    • Szenzoros tár (1-2 sec)
      • Minden információ befogadása – ezek azonban nem mindig tudatosulnak
      • Minden érzékszervnek saját szenzoros tárrészlete van
        • Ikonikus tár
        • Echoikus tár
        • Haptikus tár
      • Kapacitás végtelen
      • Csak pár másodpercig őrződik meg az információ
    • Rövid távú memória (10-20 sec)
      • Az észlelés után a tudatban megmarad (telefonszám, amíg beütjük)
      • Kódolás akusztikusan és vizuálisan
      • Kapacitása korlátozott, max 30 másodpercig
        • 7+/- 2 elem
      • Felejtés két oka:
        • Elhalványulás, ha nincs szükség az információra már
        • Kirekesztés, új információk kiszorítják a régit
      • Munkamemória: szerepet játszik az információk aktív feldolgozásában és átmeneti tárolásában
        • Az információ ismétlés és gyakorlás révén kerül tovább a hosszú távú memóriába
      • Működése: reverberációs körök
      • Tudatosság: az itt tárolt információk állandóan hozzáférhetőek
      • Perfontális lebenyhez kötött
    • Hosszú távú memória
      • Az összes számunkra hozzáférhető információ
      • Az információkat jelentésük alapján kódolja és tárolja
      • Felejtés oka:
        • A tárolás közben fellépő veszteség
        • Előhívási hiba
      • Sejtszintű átalakulások révén
        • Fokozott fehérjeszintézis
        • Új szinapszisok kialakulása
      • Kapacitása végtelen
      • Az itt tárolt információkat a rövid távú memóriába juttatja vissza, ahol műveleteket hajtunk végre vele
      • A limbikus rendszerhez köthető (hippokampusz, amigdala)
      • Részei
        • Implicit memória: képességek, tevékenységek
        • Explicit memória: múltbéli események
          • Szemantikus tár: általános információk
          • Epizodikus tár: személyes események
      • Tanulás: a gyakorlás és/vagy tapasztalatszerzés következtében bekövetkező viszonylag állandó viselkedésváltozás
        • Felismerés: könnyebb megjegyezni olyan dolgokat, amiket felismerünk
        • Figyelem: ingerek sokasága körül kiválasztunk egyet és arra összpontosítunk
        • Ismételgetés: a rövid távú memóriában néhány másodpercig fenntart valamit / átemel valamit a hosszú távú memóriába
        • Szervezés: információtömbök logikus, hierarchikus szervezése
        • Értelmes kapcsolatok kialakítása: új ismeretek beillesztése a régi ismeretek közé
        • Társítás: a számunkra értelmetlen információtömböket értelmesekkel társítjuk
        • Cselekvés
        • Kontextus

Pszichés fejlődés

  • Érzelmi fejlődés hatása az értelmi fejlődésre
    • Az erős érzelmi kötődés (anya-gyerek kapcsolat) hatással van a későbbi értelmi fejlődésre
    • Korai kötődés zavarai izolációhoz és deprivációhoz vezetnek
    • Hospitalizáció: testi és intellektuális visszamaradottságoz, személyiségfejlődési zavarhoz vezet (gyerek anya nélkül)
Etika 7. - III. KÖZÖSSÉGEIM - 17. Otthon, család, közösség
  • Összefüggése a család szocializációs funkcióival
    • Fizikális és érzelmi biztonság és a fejlődéshez szükséges környezet biztosítása
    • Beszéd tanítása
    • Interakciós tér biztosítása
    • Modellnyújtás
    • Norma- és értékközvetítés
    • Identitás formálása
    • Melegség: kétirányú pozitív érzelem meghatározza a kapcsolat minőségét
      • Elősegíti az érzelmi önszabályozás fejlődését
    • Biztonság: kötődés, evolúciós gyökerek
      • Megteremti az alapot a környezet expolorációjának
      • A szülővel való kölcsönös kapcsolat kialakulása
      • Nyitottság és fogékonyság a szocializációs hatásokra
    • Kölcsönösség: a szülő és gyermek egymás iránti kölcsönös elköteleződése
      • Együttműködés, pozitív érzelmek, harmonikus kommunikáció
    • Harmonikus kommunikáció: a szocializáció eszköze
      • Érzelmek kifejezése
      • Érzelmek értelmezése és szabályozása
    • Hétköznapi rituálék: kiszámíthatóság biztonságérzetet nyújt

Hinterlasse einen Kommentar

Erstelle eine Website wie diese mit WordPress.com
Jetzt starten